Odmienne stany świadomości

Opcje 2013 | nr 4 (93)

PROZA

Monika Gnieciak | Oddział

ODMIENNE STANY ŚWIADOMOŚCI

Piotr Mierzwa | Dom, odmienny stan świadomości: ustalenia wstępne

Małgorzata Sugiera | Fabryka cielesności

Łukasz Białkowski | Psychopatologia myślenia

Dariusz Nowacki Uczesać Shutego

Jarosław Fazan | „Szaleństwo jest zaraźliwe”. Motyw obłędu w „2666” Roberta Bolaña

Piotr Zawojski | Twarz Innej. Marina Abramović w MoMA

Bartosz Kłoda-Staniecko | Odmienne stany cielesności

Jarosław Nowosad | Śnij, Alicjo

Piotr Gorliński-Kucik | Drone-medytacje

Martyna Ludwig | (Nie)rzeczywistość w perspektywie socjologicznej. Wariacje na temat „Don Kichota i problemu rzeczywistości” Alfreda Schütza

Anna Wróblewska | Ja (on) i on (ja). Wariacje socjologiczne na temat powieści kryminalnej

Jacek Szerszenowicz | Dźwiękowidztwo i światłosłyszenie

Gabriel Kaczmarek | Czy te nuty mogą kłamać?

Piotr Kulas | Postinteligencja. O konsekwencjach utraty społecznego znaczenia i wpływu

LITERATURA

Monika Glosowitz | Realizm i glamour (Ilona Witkowska, „splendida realta”)

Marek Olszewski | In translation (Jacek Dehnel, „Języki obce”)

Dawid Kujawa | Pascal i Kot w butach (Jacques Jouet, „Mój piękny autobus. Powieść”)

Hanna Ratuszna | „I żyć będziemy pięknie, tak jak każdy człowiek” (Angelika Kuźniak, „Papusza”)

FILM

Tomasz Rabsztyn | „Wenus w futrze” — nierówny pojedynek? („Wenus w futrze”, reż. Roman Polański)

Wojciech Sitek | Społeczne fantasmagorie („Elizjum”, reż. Neill Blomkamp)

Sidey Myoo | execute: „Total Recall”. Ars Electronica 2013

Eliza Szybowicz | Powrót kobiet z kamerą (Monika Talarczyk-Gubała, „Wszystko o Ewie. Filmy Barbary Sass a kino kobiet w drugiej połowie XX wieku”, „Biały mazur. Kino kobiet w polskiej kinematografii”)

Justyna Budzik | Pytanie o Sens: w dialogu między tradycją a postmodernizmem (Magdalena Kempna-Pieniążek, „Formuły duchowości w kinie najnowszym”)

TEATR

Pola Sobaś-Mikołajczyk | Lewa ręka lokalnej tożsamości (Ursula Le Guin, „Lewa ręka ciemności”, reż. Jonathan Walters)

Aneta Głowacka | Co po gwałcie? (Dialog — Wrocław. Międzynarodowy Festiwal Teatralny)

Pola Sobaś-Mikołajczyk | Nazizm jako śmiertelna choroba blokująca drogę płciową („Kabaret warszawski”, reż. Krzysztof Warlikowski)

Magdalena Figzał | Bez iluminacji (August Strindberg, „Do Damaszku”, reż. Jan Klata)

Jakub Derbisz | Zamknięty margines (Bernard-Marie Koltes, „Zachodnie wybrzeże. Powrót na pustynię”, reż. Michał Borczuch)

 

JAZZ

Mateusz Heinze | Biały na czarnym (Sokół i Marysia Starosta, „Czarna biała magia”)

Przemysław Pieniążek | Wierność samemu sobie (Tricky, „False Idols”)

Michał Koziołek | Wygasanie (Bill Callahan, „Dream River”)

MUZYKA POWAŻNA

Magdalena Dziadek | Opera pod szkiełkiem socjologa (Marcin Bogucki, „Teatr operowy Petera Sellarsa. Inscenizacje Händla i Mozarta z lat 80. XX wieku”)

Dominika Stopczyńska | Nowe oblicza bel canto (Simone Kermes, „Bel canto, from Monteverdi to Verdi”)

Krzysztof Stefański | Odchudzone diabły („Diabły z Loudun”, dyr. Lionel Friend, reż. Keith Warner)

POEZJA

Pełnia | Z Edą Ostrowską rozmawia Katarzyna Zdanowicz-Cyganiak

Eda Ostrowska | Wiersze

STREFA DEBIUTU

Justyna Kałuża | Wiersze

 

FELIETON

Krzysztof Łęcki | Inaczej

Marek K.E. Baczewski | Spacery filozofa

Andrzej Gwóźdź | Co ich kręci?