mini opcje

Opcje | nr 1–2 (102-103) 2016

BIO-

Piotr Zawojski| Bio Life versus Artificial Life
Hubert Gromny | Sztuka jako produkcja biopolityczna — od awangardy do kultury popularnej
Grzegorz Stępniak | Biomedyczne i kulturowe performanse wokół HIV/AIDS: czy choroba to wciąż metafora?
Andrzej Juchniewicz | Biosfera Zagłady
Piotr Sobolczyk| Kopnąć, całować, dać. O powieści Michała Witkowskiego Fynf und cwancyś
Jacek Kurek | Spadkobiercy zdziczenia

AMATORZY

Danuta Gwizdalanka | Amatorzy a  sztuka kompozycji
Michał Bruliński | Gest pianisty a  społeczeństwo spektaklu
Piotr Policht | Profanka z  wyboru. Strategie artystyczne Camille Henrot
Bernadetta Darska | Złudzenia tworzenia. O tzw. popularnej prozie kobiecej
Maria Banaś | Margaret Atwood jako socjolog amator
Dorota Fox,| Teatr amatorski jako doświadczenie wspólnotowe
Dominik Gac | Miłośnicy religii czarnej
Wojciech Szwiec | Wolność własna w  punkcie wyjścia. Amator w  służbie kinematografii

LITERATURA

Dariusz Nowacki | Dreszcz co się zowie (Tomasz Białkowski, „Rausz”)
Dawid Kujawa | „Niewątpliwie wielce gładko” (Michał Pranke, „b”)

FILM

Przemysław Pieniążek | Strzelając cytatem („Nienawistna ósemka”, reż. Q.  Tarantino)
Tomasz Rabsztyn | Mosty braci Coen („Ave, Cezar!”, reż. J.  Coen, E.  Coen)
Piotr Zawojski | Filmoteka w  Muzeum Sztuki Nowoczesnej
Barbara Kita | Zanurzony w  Violi (Andrzej Pitrus, „Zanurzony. O  sztuce Billa Violi”)

TEATR

Magdalena Tarnowska | Taniec z  klasyką (Stanisław Wyspiański, „Wesele”, reż. R.  Rychcik)
Lesław Czapliński | Melpomena znad Dniepru(August Strindberg, „Eryk  XIV”, reż. S.  Mojsejew; Natalia Worożbit | „Dzienniki Majdanu”, reż. A.  Maj)
Marta Bryś | „Świat, którego już nie można zrozumieć” (Kontrapunkt 51. Przegląd Teatrów Małych Form)
Dominika Łarionow, Karolina Prykowska-Michalak | Zagotowane w  Ostrawie (19. Ročník Festivalu Ostravských Činoherních Divadel „Ost-ra-var”)

JAZZ

Przemysław Pieniążek | Blask Czarnej Gwiazdy (David Bowie, „Blackstar”)
Martyna Kula | Brodzenie we śnie (Błażej Król, „Przez sen”)
Ilona Chylińska | Czy to błąd? (Łona i  Webber, „Nawiasem mówiąc”)

MUZYKA

Michał Bruliński| Schubert, Chopin, Brahms Marii Gabryś (Maria Gabryś, „Schubert — Chopin — Brahms. Late piano works”)
Dominika Stopczańska | Nowa wizja starego pomysłu (H.Ch. Andersen, „Królowa Śniegu”, reż. A.  Niedźwiedź)
Magdalena Dziadek | Forum operowe i  konkurs wokalny w  Mińsku

SOCJOLOGIA

Marcin Gacek | Historia (kom)paktowa, czyli jak Zychowicz zdobył Moskwę (Piotr Zychowicz, „Pakt Piłsudski–Lenin. Czyli jak Polacy uratowali bolszewizm i  zmarnowali szansę na budowę imperium”)
Monika Gnieciak | Ich teraźniejszość jest naszą przyszłością (Krzysztof Łęcki, „Pre-teksty i  kon-teksty. Krótkie szkice z  ‘socjologii obyczajów i  komunikacji społecznej’”)

POEZJA

Julia Fiedorczuk | wiesze
Wywrotowość jest kwestią poetyki. Z Julią Fiedorczuk rozmawia Monika Glosowitz

FELIETON

Marek K.E. Baczewski | Filozoficzne filozofowanie filozofujących filozofów
Karolina Lewestam | Lekcje biologii
Krzysztof Łęcki | Z dziejów głupoty
Andrzej Gwóźdź | Zamiast selffoci
Piotr Zaczkowski | Drapanie flagi

Dodaj komentarz