5

Opcje | nr 1–2 (94–95) 2014

PROZA

Marzena Sadocha | Ptaki, które jem
 

GWAŁT

Dariusz Nowacki | Metonimie gwałtu
Tomasz Kaliściak | Homo coco, czyli Witkacego „tabletka gwałtu”
Tomasz Rabsztyn | (Gwałt)owna zmiana poglądów — czyli co łączy Hańbę Steve’a Jacobsa z Więźniem nienawiści Tony’ego Kaye’a
Grzegorz Stępniak | Historyczny gwałt porządkuje świat: upominanie się o głos Innych w wydaniu Lynn Nottage
Michał Jędryka | Gwałcenie cytryn
Marcin Hylewski | Zgwałcone dusze?
Piotr Mierzwa | Wstyd, lęk, wstręt. Kultura polska jako pakt sadomasochistyczny
Marcin Bogucki | Performans i przemoc. „Wozzeck” w reżyserii Dmitrija Czerniakowa
Joanna Gaul | Sama tego chciała… Gwałt w „The Rape of Lucretia” Benjamina Brittena
Radosław Sirko | Surowymi rybami w skorki. Japońskie tortury sensualne

 

MIT

Jacek Szerszenowicz | Kosmiczny mem muzyki
Europejska rzeźba społeczna wokół pewnej linii kolejowej | Z Martą Jonville i Tomasem Matacko rozmawia Valérie de Saint-Do

 

LITERATURA

Dariusz Nowacki | Cieszyńscy awiatycy (Renata Putzlacher, „W kawiarni Avion, której nie ma”)
Jakub Skurtys | „To nie jest wiersz ciotowski” (Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki, „Kochanka Norwida”)
Wojciech Kądziela | Wyznane kwikiem (Piotr Macierzyński, „kwik”)
Zuzanna Orzeł | Świerszcze zagrały („Dajmy grać świerszczom. Antologia haiku o zwierzętach”)
Piotr Fast | Rosja pod publiczkę (Dmitry Glukhovsky, „Witajcie w Rosji”)
Katarzyna Pawlicka | Wielki Brat goli siwą brodę (Tom McCarthy, „Resztki”)
Krzysztof Łęcki | Iluzje szkoły złudzeń (Piotr Zaczkowski, „Szkoła złudzeń”)

 

FILM

Justyna Budzik | (Nad)realność filmowych obrazów („Dziewczyna z Lilią”, reż. Michel Gondry)
Krzysztof Ociepa | „Ach, nie jest się poważnym w siedemnastej wiośnie” („Młoda i piękna”, reż. François Ozon)
Karolina Boroń | Uwięzieni w jaskini (20. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Etiuda&Anima)
Wojciech Sitek | Nie jestem człowiekiem (Tomasz Rabsztyn, „Pająk malezyjski, pająk szklany i pająk z Marsa. David Bowie”)
Wojciech Sitek | Fin de Godard? (Barbara Kita, „Obraz zatrzymany. Praktyka i teoria późnego Godarda”)

 

TEATR

Pola Sobaś-Mikołajczyk | Znów było bosko (6. Międzynarodowy Festiwal Teatralny „Boska Komedia”)
Aneta Głowacka | Zbiorowy seans psychoterapeutyczny („Wesele”, reż. Marcin Liber)
Magdalena Figzał | Diety cud i inne mity („Bierzcie i jedzcie”, reż. Monika Strzępka)
Katarzyna Niedurny | I cóż, że bez skreśleń? („Dziady”, reż. Michał Zadara)
Karolina Leszczyńska | Teksty i epifanie („Milczenie o Hiobie”, reż. Piotr Cieplak)

 

JAZZ

Michał Koziołek | This is not America(n) (Johnny Cash, „Out Among the Stars”)
Przemysław Pieniążek | Taylor Momsen idzie do piekła (The Pretty Reckless, „Going to Hell”)
Piotr Gorliński-Kucik | Ja — AR (Artur Rojek, „Składam się z ciągłych powtórzeń”)

 

MUZYKA POWAŻNA

Dominika Stopczańska | Szaleństwo „La Folli” (Oni Wytars, „Follia — The Triumph of Folly”)
Krzysztof Stefański | Kwiat Poznańskiej Wiosny (43. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna”)
Mateusz Andrzejewski | Harmonie i dysonanse (Marcin Gmys, „Harmonie i dysonanse. Muzyka Młodej Polski wobec innych sztuk”)

 

SZTUKA

Monika Glosowitz | Sztuka oporu, opór sztuki (Ewa Majewska, „Sztuka jako pozór. Cenzura i inne paradoksy upolitycznienia kultury”)

 

SOCJOLOGIA/FILOZOFIA

Martyna Ludwig | Socjologia, pisarstwo i nuda (Howard S. Becker, „Warsztat pisarski badacza”)

 

STREFA DEBIUTU

Katarzyna Michalczak | Wiersze

 

FELIETON

Krzysztof Łęcki | Mój grecki syndrom
Marek K.E. Baczewski | Raptus puellae albo o narodzinach Europy
Andrzej Gwóźdź | W 48 godzin dookoła kina

Dodaj komentarz