2

Opcje | nr 1–2 (98–99) 2015

PAMIĘĆ 

Piotr Dobrowolski | Performans historii wobec polityki historycznej
Magdalena Ujma | Libera i powidoki pamięci
Agnieszka Topolska | „Musik macht frei”? Przezwyciężanie znaczeń
Andrzej Juchniewicz | Zagłada g(ł)odna postpamięci
Barbara Lewicka | Pamięć cmentarzy
O dokumentach i pamięci | Z Ludwiką i Jackiem Sygnarskimi rozmawia Beata Kułak

 

PRZECENY

Mirosław Tyl | Uniwersytet przeceniony?
Rafał Węgrzyniak | Lewicowy marketing w teatrze
Danuta Gwizdalanka | Mity o Szymanowskim
Agnieszka Nieracka | Przecenione dzieła filmowe, czyli o renegocjacji znaczeń w kulturze
Tomasz Rabsztyn | Za wszystko trzeba płacić. Bohaterowie „Dziewiątych wrót” Romana Polańskiego i „Konesera” Giuseppe’a Tornatorego
Przemysław Pieniążek | Stowarzyszenie (prze)Cenionych Artystów
Michał Koziołek | Krótki kurs pisania piosenki zaangażowanej
Paweł Ćwikła | Teodor Jeske-Choiński, przeceniony pisarz historyczny

 

LITERATURA

Dariusz Nowacki | Münchhausen z Jaworzna (Dominika Słowik, „Atlas: Doppelgnager”)
Michał Łukowicz | Kapitan Witkowski na tropie, czyli o Michaśce prawdziwej i tej fabularnej (Michał Witkowski, „Zbrodniarz i dziewczyna”)
Piotr Fast | Dwie linijki w podręczniku historii  (S. Aleksijewicz, „Czasy secondhand. Koniec czerwonego człowieka”)

 

FILM

Magdalena Kempna-Pieniążek | Cień bestii („Lewiatan”, reż. Andriej Zwiagincew)
Przemysław Pieniążek | Dopust boży („Whiplash”, scen.i reż. Damien Chazelle)
Wojciech Sitek | Chłodniejszym okiem („Wolny strzelec”, scen. i reż. Dan Gilroy)

 

TEATR

Katarzyna Niedurny | Burza jest gdzieś daleko (Wiliam Szekspir, „Burza”, reż. Krzysztof Garbaczewski)
Karolina Leszczyńska | Nowa Apokalipsa (Marius von Mayenburg, „Męczennicy”, reż. Grzegorz Jarzyna)
Karolina Leszczyńska | Z telewizji do kraju wiecznych lodów, czyli nieustająca podróż (Hans Christian Andersen, „Królowa śniegu”, reż. Piotr Cieplak)
Pola Sobaś-Mikołajczyk | Gdy romantyzm mówi po góralsku (7. Międzynarodowy Festiwal Teatralny „Boska Komedia”)

 

JAZZ

Piotr Gorliński-Kucik | Powrót bladego cesarza (Marylin Manson, „The Pale Emperor”)
Wojciech Wiśniewski | Sinatra revisited (Bob Dylan, „Shadows In The Night”)
Andrzej Dorobek | Polscy hipisi z perspektywy IPN (Bogusław Tracz, „Hippiesi, kudłacze, chwasty: hipisi w Polsce w latach 1967–1975”)

 

MUZYKA POWAŻNA

Michał Bruliński | Sztuka przypomnień („The First Concert In The Rebuilt Hall”)
Michał Bruliński | Krótka opowieść o popularyzatorskiej ambiwalencji („Boznańska”, Warner Classics)
Lesław Czapliński | Czar operowego Wiednia (Richard Strauss „Kawaler srebrnej róży”, kier. muz. Ewa Michnik, reż. Georg Rootering)
Dominika Stopczańska | Kolorem i tańcem opowiedziane („Alicja w krainie czarów”, muz. Gabriel Kaczmarek, reż. Anna Niedźwiedź)

 

SZTUKA

Piotr Sikora | Zeszyt do ćwiczeń z inicjatyw („Inicjatywy i galerie artystów”, red. A. Pindera, A. Ptak, W. Szczupacka)

 

SOCJOLOGIA

Agnieszka Trąbka | Nieznośna lekkość emigracji (Rafał Cekiera, „O pułapkach emigracyjnej lekkości. Doświadczenie tymczasowości w narracjach młodych polskich emigrantów poakcesyjnych”)

 

Felieton

Karolina Lewestam | Annały fantastyki przecenionej
Piotr Zaczkowski | Maska Witalija
Krzysztof Łęcki | Nie do przecenienia
Marek K.E. Baczewski | Copyright by Hammurabi
Andrzej Gwóźdź | Dwaj szeryfowie

Dodaj komentarz