4

Opcje | nr 3 (96) 2014

PROZA

Eliza Moraczewska | Międzypiętrze

KULTURA POPULARNA W KRAJACH EUROPY ŚRODKOWEJ 

Rafał Cekiera | Termity redukcji, czyli Milan Kundera w świecie Twittera
Michał Koziołek | Czyj jest Nohavica?
Radosław Kobierski | Iva Bittova. Czeszka, której nie pokochała Polska
Jan Blüml | Przypadek Free Jazz Trio, czyli z dziejów jazzu w Czechosłowacji w czasach normalizacji (1969–1989) (przeł. Piotr Plichta)
Jan Přibil | Współczesna czeska scena jazzowa (przeł. Anna Car)
Lajos Pálfalvi | Mongolska wiosna. Nieustanna obecność Mihálya Víga
László Milutinovits | Dlaczego nic się nie dzieje? Młodzi ludzie i bariery zaangażowania politycznego w Europie i na Węgrzech (przeł. Piotr Plichta)
Elena Knopová | Teatr lalkowy Gejzy Dezorza. Lalkarze z undergroundu (przeł. Anna Car)
Jana Dudková | Film popularny na Słowacji (przeł. Anna Car)
Tomasz Rabsztyn | Niszowy wariat czy popkulturowy świr? Status Marka Koterskiego w polskiej kinematografii
Aneta Głowacka | Krótka historia estetyki popkultury w polskim teatrze
Wojcich Sitek | Zdzierając pasy z brązu
Łukasz Wojciechowski, Juraj Maliček | Nekromancja we współczesnej popkulturze (przeł. Anna Car)

 

POEZJA

Maciej Melecki | Wiersze
O energii końca | Z Maciejem Meleckim rozmawia Alina Świeściak

 

LITERATURA

Wojciech Rusinek | W cudzym imieniu, własnym głosem (Ignacy Karpowicz, „Sońka”)
Jakub Skurtys | Luźne związki (Adam Wiedemann, „Z ruchem”)
Piotr Fast | Archiwistyka na miarę przypowieści (Michaił Robinson, „Losy elity akademickiej. Rosyjska slawistyka od 1917 roku do początku lat 30”)

 

FILM

Przemysław Pieniążek | Szpiegowski moralitet („Bardzo poszukiwany człowiek”, reż. Anton Corbijn)
Piotr Zawojski | Kubrick w Muzeum (Narodowym) („Stanley Kubrick. Wystawa”)
Sidey Myoo | Kolejna odsłona sztuki i technologii na Ars Electronica („Ars Electronica 2014. Festival for Art, Technology and Society”)

 

TEATR

Pola Sobaś-Mikołajczyk | „Kontakt” pięknej Mewy i 25671 wymazanych. Litwini na dwóch biegunach (22. Międzynarodowy Festiwal Teatralny „Kontakt”)
Aneta Głowacka | Towiańczycy, królowie popkultury („Towiańczycy, królowie chmur”, reż. Wiktor Rubin)
Katarzyna Niedurny | Co dziś mówi Ifigenia? (Eurypides: „Ifigenia”, reż. Paweł Wodziński)

 

JAZZ

Piotr Gorliński-Kucik | Podróż Varga (Burzum, „The Ways of Yore”)
Wojciech Wiśniewski | Gdy bogowie stąpali po ziemi (Led Zeppelin, „Led Zeppelin I, II, III (Deluxe Edition)”)
Przemysław Pieniążek | Muzyczne pocztówki z samotnej planety (Morrissey, „World Peace is None of Your Business”)

 

MUZYKA POWAŻNA

Magdalena Dziadek | Utwory fortepianowe Stefana Kisielewskiego (Stefan Kisielewski, „Utwory fortepianowe”)
Krzysztof Stefański | Claudio Abbado. Ślady na śniegu (Wolfgang Amadeus Mozart, Piano Concertos K. 503 & 466)
Michał Bruliński | Schumann dobrze utemperowany (Robert Schumann, „Adagio und Allegro” op. 70, „Märchenbilder” op. 113, „Phantasiestücke” op. 73, „Fünf Stücke im Volkston” op. 102, „Drei Romanzen” op. 94)

 

SZTUKA

Monika Glosowitz | Przeciw wielkim narracjom, w służbie mikrointeresów (8. Berlin Biennale)

 

SOCJOLOGIA

Marcin Gacek | Być jak polski Machiavelli (Robert Krasowski, „Czas gniewu. Rozkwit i upadek imperium SLD” )

 

STREFA DEBIUTU

Anna Augustyniak | Wiersze
Taka jestem? | z Anną Augustyniak rozmawia Katarzyna Zdanowicz-Cyganiak

 

FELIETON

Karolina Lewestam | Być jak Lubicz
Krzysztof Łęcki | Marginalia Sándora Máraiego
Marek K.E. Baczewski | Jak komputeryzowałem się
Andrzej Gwóźdź | Przyjeżdżaj i śnij

Dodaj komentarz