okładka 4-2013

Opcje | nr 4 (93) 2013

PROZA

Monika Gnieciak | Oddział


ODMIENNE STANY ŚWIADOMOŚCI

Piotr Mierzwa | Dom, odmienny stan świadomości: ustalenia wstępne
Małgorzata Sugiera | Fabryka cielesności
Łukasz Białkowski | Psychopatologia myślenia
Dariusz Nowacki | Uczesać Shutego
Jarosław Fazan | „Szaleństwo jest zaraźliwe”. Motyw obłędu w „2666” Roberta Bolaña
Piotr Zawojski | Twarz Innej. Marina Abramović w MoMA
Bartosz Kłoda-Staniecko | Odmienne stany cielesności
Jarosław Nowosad | Śnij, Alicjo
Piotr Gorliński-Kucik | Drone-medytacje
Martyna Ludwig | (Nie)rzeczywistość w perspektywie socjologicznej. Wariacje na temat „Don Kichota i problemu rzeczywistości” Alfreda Schütza
Anna Wróblewska | Ja (on) i on (ja). Wariacje socjologiczne na temat powieści kryminalnej
Jacek Szerszenowicz | Dźwiękowidztwo i światłosłyszenie
Gabriel Kaczmarek | Czy te nuty mogą kłamać?
Piotr Kulas | Postinteligencja. O konsekwencjach utraty społecznego znaczenia i wpływu


LITERATURA

Monika Glosowitz | Realizm i glamour (Ilona Witkowska, „splendida realta”)
Marek Olszewski | In translation (Jacek Dehnel, „Języki obce”)
Dawid Kujawa | Pascal i Kot w butach (Jacques Jouet, „Mój piękny autobus. Powieść”)
Hanna Ratuszna | „I żyć będziemy pięknie, tak jak każdy człowiek” (Angelika Kuźniak, „Papusza”)


FILM

Tomasz Rabsztyn | „Wenus w futrze” — nierówny pojedynek? („Wenus w futrze”, reż. Roman Polański)
Wojciech Sitek | Społeczne fantasmagorie („Elizjum”, reż. Neill Blomkamp)
Sidey Myoo | execute: „Total Recall”. Ars Electronica 2013
Eliza Szybowicz | Powrót kobiet z kamerą (Monika Talarczyk-Gubała, „Wszystko o Ewie. Filmy Barbary Sass a kino kobiet w drugiej połowie XX wieku”, „Biały mazur. Kino kobiet w polskiej kinematografii”)
Justyna Budzik | Pytanie o Sens: w dialogu między tradycją a postmodernizmem (Magdalena Kempna-Pieniążek, „Formuły duchowości w kinie najnowszym”)

 

TEATR

Pola Sobaś-Mikołajczyk | Lewa ręka lokalnej tożsamości (Ursula Le Guin, „Lewa ręka ciemności”, reż. Jonathan Walters)
Aneta Głowacka | Co po gwałcie? (Dialog — Wrocław. Międzynarodowy Festiwal Teatralny)
Pola Sobaś-Mikołajczyk | Nazizm jako śmiertelna choroba blokująca drogę płciową („Kabaret warszawski”, reż. Krzysztof Warlikowski)
Magdalena Figzał | Bez iluminacji (August Strindberg, „Do Damaszku”, reż. Jan Klata)
Jakub Derbisz | Zamknięty margines (Bernard-Marie Koltes, „Zachodnie wybrzeże. Powrót na pustynię”, reż. Michał Borczuch)

 

JAZZ

Mateusz Heinze | Biały na czarnym (Sokół i Marysia Starosta, „Czarna biała magia”)
Przemysław Pieniążek | Wierność samemu sobie (Tricky, „False Idols”)
Michał Koziołek | Wygasanie (Bill Callahan, „Dream River”)

 

MUZYKA POWAŻNA

Magdalena Dziadek | Opera pod szkiełkiem socjologa (Marcin Bogucki, „Teatr operowy Petera Sellarsa. Inscenizacje Händla i Mozarta z lat 80. XX wieku”)
Dominika Stopczyńska | Nowe oblicza bel canto (Simone Kermes, „Bel canto, from Monteverdi to Verdi”)
Krzysztof Stefański | Odchudzone diabły („Diabły z Loudun”, dyr. Lionel Friend, reż. Keith Warner)

 

POEZJA

Pełnia | Z Edą Ostrowską rozmawia Katarzyna Zdanowicz-Cyganiak
Eda Ostrowska | Wiersze

 

STREFA DEBIUTU

Justyna Kałuża | Wiersze

 

FELIETON

Krzysztof Łęcki | Inaczej
Marek K.E. Baczewski | Spacery filozofa
Andrzej Gwóźdź | Co ich kręci?

Dodaj komentarz