ROSYJSKA KONTRKULTURA

Opcje 2013 | nr 3 (92) 

ROSYJSKA KONTRKULTURA

Ilja Kabakow | Opowieść o człowieku kulturowo przemieszczonym

Andriej Szental, Anna Iljiczenko | Metaartyści jako quasi-kuratorzy

Is there future forever? | Z Miszą Mostem i Mają Kolesnik rozmawia Łucja Malec-Kornajew

Grzegorz Szymczak | Jakie jutro czeka Wojnę?

Lidia Mięsowska | Post, czyli kontr. O dramaturgii Pawła Priażki

Katarzyna Syska | Wasia Obłomow: bity o Rosji

Wasia Obłomow | Teksty piosenek

Katarzyna Syska | Psoj Korolenko: zmusić Derridę do śpiewania

Jan Bińczycki | Pok, czyli rock

Lustrzane odbicia | Z Konstantym Usenką rozmawia Dorota Oczak

Alicja Wołodźko-Butkiewicz | Co słychać w rosyjskim internecie literackim?

Monika Gnieciak | Piekło mieszkaniowe, czyli socjolog mieszkania czyta „Mistrza i Małgorzatę”

Joanna Gaul | Od konsolacji do kontestacji. Muzyczny protest w łagrach

Joanna Gaul | Różne maski, jedno oblicze zła?

Anna Zaczkowska | Car czy Antychryst

Żanna Sładkiewicz | Car, żołdak, karzeł… Putin w rosyjskim felietonie politycznym

LITERATURA

Dariusz Nowacki | Sosnowiec jest jak… (Zbigniew Białas „Puder i pył”)

Anna Kałuża | Miłość, równość i zgorzknienie (Maria Sveland „Zgorzkniała pizda”)

Marek Olszewski | Miasto, sny, przejęzyczenie (Grzegorz Jędrek „Badland”)

Dominika Kijek | (Nie)Jeden (Marcin Świetlicki „Jeden”)

Dawid Kujawa | Klub jest klubem, jest klubem, jest klubem (Kamil Brewiński „Clubbing”)

Piotr Mierzwa | Dlaczego ta nostalgia nie umie pisać bajek (Tomasz Ososiński „Pięć bajek”)

Alina Świeściak | „To jest mój matka, ta ziemia” (Martyna Buliżańska „Moja jest ta ziemia”)

FILM

Magdalena Kempna-Pieniążek | Czerwony, zielony, noir („Tylko Bóg wybacza”, scen. i reż. Nicolas Winding Refn)

Tomasz Rabsztyn | Dwa spojrzenia na trzy historie („Drugie oblicze”, reż. Derek Cianfrance)

Przemysław Pieniążek | Trzy kolory: czerwony („RED 2”, reż. Dean Parisot)

Wojciech Sitek | Martwa kultowość („Martwe zło”, reż. Fede Alvarez)

Piotr Zawojski | Abu Haraz, którego nie ma, a jest i będzie („Abu Haraz”, scen. i reż. Maciej J. Drygas)

TEATR

Jakub Derbisz | Szukanie wrażliwości („Kotlina”, reż. Agnieszka Olsten)

Magdalena Figzał | Postdramatyczne gry z historią („Poczet królów polskich”, reż. Krzysztof Garbaczewski)

Magdalena Tarnowska | Memento mori na wesoło (Hanoch Levin „Bobiczek”, reż. Łukasz Kos)

Aneta Głowacka | Podszewką do góry (Paweł Demirski „Bitwa Warszawska 1920”, reż. Monika Strzępka)

MUZYKA POWAŻNA

Lesław Czapliński | Wrocławskie wcielenia Wagnera i Verdiego (Cykl jubileuszowych przedstawień oper Wagnera i Verdiego w Operze Wrocławskiej w sezonie 2012/2013)

Teresa Dorożała-Brodniewicz | Festiwal z dedykacją (68. Międzynarodowy Festiwal Chopinowski Duszniki Zdrój)

Magdalena Dziadek | Nowa książka o Skriabinie (Tomasz Baranowski „Profile Skriabina”)

JAZZ

Mateusz Heinze | Zwodnicze maski (Daft Punk „Random Access Memories”)

Michał Koziołek | Muzyka ubrana (Musica Nuda „Banda Larga”)

Radosław Sirko | Towar zastępczy? (Towary Zastępcze „Długa przerwa”)

Piotr Gorliński-Kucik | Tymi słowy podbić Bogu oko (Lao Che „Soundtrack”)

SZTUKA

Paweł Brożyński | To nie jest recenzja 55. weneckiego Biennale (55. Biennale w Wenecji)

SOCJOLOGIA/

Martyna Ludwig | Już słyszane piosenki, ale dlatego właśnie super (Jeremy Clarkson „Wytrącony z równowagi”)

FELIETON

Krzysztof Łęcki | Rosjanie, dusza polska, polityka

Marek K.E. Baczewski | Jak umierają książki

Andrzej Gwóźdź | W imię filmu